Harde Schijf Herstel

Harde schijf herstel in vier stappen

Harde Schijf Herstel

Harde schijf herstel is nog altijd in een zweem van mysterie gehuld. Hoe de data recovery specialist verdwenen bestanden weer tevoorschijn tovert is voor veel mensen een raadsel. Vandaag werpen we een blik achter de schermen, zodat je erachter komt hoe het herstel van een harde schijf in zijn werk gaat. De focus ligt op de meest voorkomende vorm van dataherstel: een harde schijf met een logisch probleem.

Stap 1. Diagnose van de harde schijf

Zodra de schijf is binnengekomen brengen we haarfijn in kaart wat er aan de hand is. De diagnose van een logisch probleem is snel gesteld. De schijf zoemt normaal, wordt ook herkend in een schijfhulpprogramma én is benaderbaar. Een harddisk met een logisch probleem duidt op softwarematige schade of hardwareschade waarbij reparatie nog niet nodig is.

harde-schijf-diagnose-imager

Stap 2. Een kopie maken

Met professionele apparatuur maken we een kopie van de harde schijf. Sector voor sector wordt de oorspronkelijke harddisk gekopieerd. Een eventueel probleemgebied slaat onze imager hierbij even over. Na voltooiing keert de imager terug naar de probleemgebieden en probeert deze zo volledig mogelijk uit te lezen. De originele schijf blijft ongewijzigd, omdat elke aanpassing hieraan tot meer schade zou kunnen leiden.

Stap 3. Harde schijf herstel via software

De kopie sluiten we vervolgens op de computer aan met behulp van een eSATA- of USB 3.0-dock. Zo kunnen we onze speciale software de vrije loop laten: met uiterste precisie vindt deze software alle resten van het bestandssysteem en lijmt ze aan elkaar. Het resultaat is een reconstructie van het originele bestandssysteem. De verloren data is gevonden!

harde-schijf-recovery-logisch-probleem

Stap 4. De klant blij maken

Na het herstel van de harde schijf controleren we samen met de klant of alle relevante gegevens boven water zijn gekomen. Als dit het geval is, zetten we de data over op een nieuwe externe harddisk. Het harde schijf herstel-proces is voltooid en de klant kan weer van zijn gekoesterde data genieten. Het origineel blijft nog twee maanden behouden. Zo kunnen we eventuele complicaties (denk aan een ontbrekende folder) later wellicht alsnog oplossen.