Veelgestelde vragen

Neem contact met ons op via 020-2600104 of info@ddrecovery.nl.

Staat je vraag er niet tussen? Vul dan het contactformulier in.

Algemeen
Wat is data recovery?

Data recovery draait om het terughalen van digitale bestanden die niet meer op een normale manier toegankelijk zijn. Dit verlies kan op elke datadrager van toepassing zijn en door verschillende oorzaken tot stand komen. Denk bijvoorbeeld aan een geformatteerde harde schijf, een usb-stick met een afgebroken connector of een netwerkschijf met waterschade. Wij dragen in vele scenario’s zorg voor het herstel van de verloren gegevens.

Hoe gaan jullie met mijn gegevens om?

Wij begrijpen maar al te goed hoe privacygevoelig je data is. Wij behandelen je gegevens dan ook zeer integer en discreet. Deze garantie kun je nalezen in onze Algemene Voorwaarden en de privacyverklaring. Een ondertekende geheimhoudingsverklaring behoort uiteraard tot de mogelijkheden.

Leveren jullie data recovery in heel Nederland?

Jazeker, onze data recovery-dienst geldt voor particulieren en bedrijven in heel Nederland. Ons kantoor in Amsterdam Oud-West ligt nabij de ringweg A10, waardoor we voor iedereen goed bereikbaar zijn. Je kunt op vrijdag tussen 9.00-17.00 zonder afspraak langskomen om je defecte datadrager af te geven, op de overige werkdagen op afspraak. Maar uiteraard kun je er ook voor kiezen om het medium met de post te versturen. Deze service geldt eveneens voor gedupeerden in België.

Wat is jullie slagingskans?

Circa 80% van de binnenkomende datadragers leidt tot succes. Dit is een grove doch realistische schatting. Tijdens de aanmeldprocedure kan vrij accuraat worden bepaald of het tot een geslaagde recovery zal leiden.

Recovery
Hoe voeren jullie harde schijf recovery uit?

Wij zorgen langs verschillende wegen voor dataherstel. In het geval van een logisch probleem lezen wij je instabiele harde schijf uit met speciale soft- en hardware. Bij een elektrisch probleem is de schade een tandje erger. Een reparatie biedt dan uitkomst: onze apparatuur maakt de verloren data zo via een omweg tóch weer toegankelijk. Interne harde schijf schade vraagt om complexere ingrepen. Wij schakelen in dit scenario de hulp in van een partner in Engeland. Zij demonteren je harde schijf in een stofvrij laboratorium en halen vervolgens de bestanden terug.

Wat gebeurt er na de gratis diagnose?

Na de vrijblijvende diagnose geven we het probleem en de recovery-prijs aan je door en bepalen we samen voor welk vervolgtraject je kiest. Op dat moment kun je nog altijd besluiten om af te zien van de data recovery. Zodra je de opdracht daadwerkelijk bevestigt, gaan wij over tot dataherstel.

Repareren jullie mijn harde schijf?

In de meeste gevallen hoeft er geen reparatie van de schijf te worden uitgevoerd. We zullen de datadrager dan uitlezen met behulp van speciale apparatuur. Er is echter wel een harde schijf reparatie nodig in het geval van printschade en interne problemen. De herstelde data moet dan op een andere harde schijf worden gezet.

Cleanroom
Wat is een cleanroom recovery?

De cleanroom is een stofvrije omgeving. Door gefilterde lucht in de ruimte te pompen is het voor stofdeeltjes onmogelijk de ruimte te betreden. Verder wordt beschermende kleding gedragen om andere vormen van vervuiling te beperken.

Bij zware hardwarematige (interne) problemen dient de harde schijf te worden gedemonteerd. Aangezien vuil desastreus is voor de harde schijf, biedt een cleanroom recovery de beste kans op dataherstel.

Hoe duur is een cleanroom recovery?

Dit type recovery (zware hardwarmatige problemen of interne schade) komt uit op €950,-. Hieronder vallen de analyse-, onderdeel-, recovery- en verzendkosten, een nieuw recoverymedium én de btw. Deze prijs is alleen bij succes. In het geval van een onsuccesvolle recovery betaal je slechts de standaard analysekosten van €125,-. Uiteraard overleggen we eerst voordat er enige kosten worden gemaakt.

Wanneer is de recovery een succes?

Onze succesdefinitie is als volgt: er is voor meer dan 85% aan gewenste data hersteld, met dien verstande dat de kritische bestanden hiertussen staan. Deze noodzakelijke bestanden dienen van tevoren duidelijk te worden bepaald op het aanmeldformulier of bij verdere digitale correspondentie. Als dit succespercentage wordt behaald, ben je verplicht de succesvolle recovery af te nemen en de restantfactuur te voldoen. Mocht dit succespercentage niet kunnen worden gehaald, staat het je vrij om deze als onsuccesvol te bestempelen en dus af te zien van het voldoen van de restantfactuur (kosten blijven in dat geval beperkt tot de €125,- analysekosten).

Wat is in deze categorie het slagingspercentage?

Voor cleanroom recovery’s geldt een slagingspercentage van 60% – 80%. Dit is een grove doch realistische schatting. Voor aanvang van het proces kunnen we geen garantie geven dat de data met succes kan worden hersteld.

Hoe lang duurt deze recovery?

De doorlooptijd van een cleanroom recovery is in de regel twee tot vier weken. Harde deadlines kunnen we niet geven, daar de complexiteit per klus verschilt en benodigde onderdelen niet altijd op voorraad zijn.

Hoe leveren jullie het resultaat aan?

Na voltooiing van een succesvolle recovery wordt een filelist en factuur aangeleverd. Hierop tref je alle (gezonde en beschadigde) bestanden aan. Op verzoek kunnen we steekproefsgewijs onderzoeken of de herstelde data inderdaad gezond is. Na akkoord van de filelist kun je de factuur voldoen. Hierna zal het resultaat op een nieuw recoverymedium worden gezet nadat de data vanuit Engeland naar ons is verzonden. Je kunt er vervolgens voor kiezen om het nieuwe recoverymedium met de data bij ons op kantoor op te halen, of zonder meerkosten laten doorsturen naar je adres.

Resultaat
De recovery is klaar, maar ik mis data. Wat nu?

Voordat de recovery van start gaat, maak je kenbaar welke data je graag terug wilt zien.
Wij hebben hierbij twee uitgangspunten hoog in het vaandel staan: het no cure, no pay-principe en wederzijds vertrouwen. Vanzelfsprekend streven wij naar honderd procent datagarantie, maar helaas is dat niet altijd mogelijk. Dataherstel is geen zwart-wit-proces: de ene keer komt alles boven water, de andere keer helemaal niets en soms juist slechts een beperkt aantal documenten. Ontbreken er na afloop belangrijke gegevens? Dan hóef je niet te betalen. Maar de recovery kunnen we ook als deelsucces bestempelen. In redelijk overleg kiezen we dan voor een passende verdeelsleutel.

Zit het recoverymedium inbegrepen bij de prijs?

Nee, de prijzen op onze site voor softwarematige- en lichte hardwarematige problemen zijn uitgezonderd het recoverymedium. Er zijn twee mogelijkheden: of je levert zelf een resultaatschijf of usb-stick aan, of je laat ons ervoor zorgen. De grootte van de schijf is afhankelijk van de hoeveelheid data in kwestie. Tot 100GB kun je kiezen voor het aanleveren van de data via een gratis download-link. Een nieuw recoverymedium groot genoeg voor de teruggehaalde data is bij de zware hardwarematige problemen categorie wel inbegrepen.

Heeft het aantal benodigde bestanden invloed op de prijs?

Nee, wij hanteren vaste prijzen, ongeacht of je op zoek bent naar één specifiek document, een map vol foto’s of duizenden muzieknummers. De reden hiervoor is eenvoudig: de methode om de data beschikbaar te maken is veelal hetzelfde. De hoeveelheid bestanden is hierdoor niet van invloed op het tarief. Dit geldt overigens ook voor de grootte van de datadrager.

Wat gebeurt er met de behuizing van mijn externe harddisk?

De behuizing zelf is in bijna geen enkel geval essentieel. In bepaalde gevallen tijdens de recovery wel, maar niet daarna. Bij NAS-schijven is de behuizing vaak wel van enige waarde, deze worden uiteraard niet weggegooid. In veel andere gevallen zullen we het omhulsel direct weggooien. Mocht je de behuizing na afloop alsnog terug willen, dan dien je dat van tevoren aan te geven.

Wanneer ontvang ik mijn bestanden?

Onze betalingsregeling is uiterst eenvoudig: je ontvangt je bestanden zo snel mogelijk nadat de betaling binnen is. In het geval van een online overboeking volstaat een betaalbewijs in de vorm van een screenshot.

Hoe lang beschikken jullie na afloop over mijn data?

Nadat we het resultaat hebben overhandigd, houden we de oorspronkelijke datadrager nog een maand beschikbaar. Zo kunnen we eventuele complicaties (zoals een ontbrekende folder) alsnog oplossen. Na deze periode wordt de schijf, NAS of usb-stick vernietigd en de gekopieerde data van ons netwerk verwijderd.