SSD recovery

Micron Marvell SSD

Recovery van data voor Solid State Disks (SSD’s) heeft zijn eigen uitdagingen. Wij zijn inmiddels ook hierin specialist. Door de enorme variatie kan het zijn dat uw SSD (nog) niet ondersteund wordt. Neem altijd even contact op voor de zekerheid.

Moderne laptops of computers hebben tegenwoordig vaak geen harde schijf meer maar een SSD omdat deze een stuk sneller in gebruik is, compact en stil.

In tegenstelling tot harde schijven hebben SSD’s geen draaiende delen meer maar bevatten ze NAND flash geheugenchips. Een val veroorzaakt om die reden niet de vaak voorkomende problemen als bij een harde schijf, maar helaas kan ook een SSD kapot gaan (denk bijvoorbeeld aan defecte elektronische componenten, corrupte firmware of kraken/breken). Tevens is er vaak een vorm van encryptie toegepast door de fabrikanten van de chips waardoor de data gedecodeerd dient te worden.

Hoewel data recovery van SSD’s uitdagend is, nemen de mogelijkheden voor dit type data recovery met de tijd gelukkig steeds meer toe. We onderscheiden softwarematige- of lichte hardwarematige (firmware) problemen en zware hardwarematige problemen bij SSD’s:

  • Softwarematige- of lichte hardwarematige (firmware) problemen
    Hierbij kun je denken aan data die per ongeluk is verwijderd, corrupte firmware of de SSD is in de problemen gekomen bijvoorbeeld door aftakelend geheugen.
  • Zware hardwarematige problemen
    In sommige gevallen moeten de geheugenchips van de SSD afgehaald worden en uitgelezen worden door speciale apparatuur, waarna deze ruwe dump van data vervolgens weer samengevoegd moet worden tot één coherent geheel.
    Dit is vaak als de controllerchip oververhit geraakt is, of door fysieke schade aan de SSD.

Softwarematige- of lichte hardwarematige problemen (2-4 weken)

Problemen met de aansturing van de SSD, meestal door degradatie van geheugenchips of fouten in de programmatuur van de SSD. Ook lichte elektrische problemen vallen hieronder.

Wat is de oorzaak?

  • De (USB)aansluiting is beschadigd.
  • De SSD is door overspanning beschadigd.
  • Er is sprake geweest van stroomstoring of blikseminslag.
  • De SSD heeft firmwareproblemen.
  • De capaciteit van de SSD wordt incorrect weergegeven in schijfbeheer/schijfhulpprogramma.
  • De SSD is beveiligd met een onbekend/vergeten hardware password.
  • De SSD is corrupt of door virussen aangetast (voor encryptievirussen zijn momenteel helaas geen oplossingen mogelijk)
  • Je SSD is instabiel: hij werkt soms wel en soms niet, of heel traag.
  • Er is corruptie door partitie- of bestandssysteembewerkingen.

Er worden lichte reparaties uitgevoerd, zoals soldeeracties aan de connector of het stroomregulerend deel van de SSD.
Met speciale hard- en software krijgen wij toegang tot het systeemgebied van de SSD. Daarin kunnen wij correcties uitvoeren om de SSD weer toegankelijk te krijgen. Vervolgens wordt een zo volledig mogelijke kopie van de data gemaakt.

Zware hardwarematige problemen (4-6 weken)

Het is ook mogelijk dat je SSD complexere hardwareschade heeft. In dit geval komt de SSD vaak in het geheel niet op, wordt erg warm of stinkt zelfs.

Wat is de oorzaak?

  • De SSD is nat geworden.
  • De SSD is gekraakt, heeft klem gezeten.
  • De SSD is oververhit geraakt (vaak als een laptop in de zon heeft gestaan of op bed heeft gelegen).
  • Onbekende oorzaak (vaak kortsluiting door oververhitting of defect geheugen).

Hierbij moeten de geheugenchips op de printplaat losgehaald worden. Dit is een zeer complexe categorie, waarbij sommige varianten helaas (nog) niet aangepakt kunnen worden, of niet zonder meerkosten. Denk hierbij aan geheugenchips die met componentenlijm vastgelijmd zijn en bepaalde zeldzame of nieuwe controllers waarvoor (nog) geen ondersteuning is.

Dit type recovery besteden wij uit aan één van onze partners. De tijd die nodig is voor analyse en datarecovery verschilt per SSD type. Gemiddeld staat er vier tot zes weken voor het gehele traject, in sommige gevallen is het mogelijk de data recovery met spoed uit te voeren. De prijzen en behandeltijd hiervoor zullen per geval worden besproken.